Philosophy Lexicon of Arguments

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Consciousness, philosophy: The experience of differences along with a freedom of choice as opposed to purely automatic responses. See also intentionality, identity theory, other minds.
 
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Dennett, Daniel
 
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Consciousness Rorty VI 161
Consciousness/Dennett: it is an illusion to believe that consciousness is the exception to the rule that everything can be explained by its relations to other things. It is no exception.
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Den I 534
Consciousness/DennettVsMcGinn: apart from problems that cannot be solved in the lifetime of the universe, our consciousness will develop in a way that we cannot even imagine today.
Den II 23ff
Language/animal/Consciousness/Dennett: since there is no limit to consciousness (with or without speech), since it has gradually emerged, the question of which animals have consciousness is undecidable - "a matter of style" - consciousness is not the same as thinking! Dennett: no thought without language but consciousness without thinking.
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Metzinger/Rosenthal II 430
Consciousness/Dennett: not even for the first person it is always clear what is conscious and what is not - e.g. becoming aware of the inventory of a room - E.g. wallpaper pattern: Completion by judgment, not sensory!.
Metzinger II 475
Consciousness/Dennett: like a simulation of the world - relates to the brain as flight simulations relate to the processes in the computer.
Metzinger II 555
Consciousness/Dennett: 1) cultural construction - 2) you cannot have consciousness without having the concept of consciousness - BlockVsDennett: Incorrect fusion of P-B and Z-B. (phen. consc. and access-consc.).
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Chalmers I 113
Bewusstsein/Kognition/Dennett/Chalmers: Dennett (1978c) bringt ein kognitives Modell des Bewusstseins, bestehend aus Wahrnehmungsmodul, Kurzzeitgedächtnis, Speicher,
I 114
Kontrollinstanz und Modul für „public relations“: für die Umsetzung in Alltagssprache.
ChalmersVsDennett: das zeigt uns etwas über Informationsverarbeitung und die Möglichkeit, darüber zu berichten, aber nicht, warum es für ein solches Modell eine Weise geben sollte „wie es ist“, dieses Modell zu sein.
Später bringt Dennett ein stärker ausgearbeitetes Modell (Dennett, Consciousness Explained, 1991) ohne zentrales „Hauptquartier“.
ChalmersVsDennett: das bringt nun auch eine mögliche Erklärung von Aufmerksamkeit, nicht aber eine bessere Erklärung von bewusstem Erleben.
Bewusstsein/DennettVsNagel/DennettVsChalmers: These: was er aufzeigt, sei dennoch alles, was es braucht, um Bewusstsein zu erklären. Sobald man die verschiedenen Funktionen erklärt hat, hat man alles erklärt (Dennett, 1993a, p. 210) und (FN 9/Kap 3)
Kognitive Modelle/Chalmers: gibt es auch von Churchland, (1995), Johnson-Laird (1988), Shallice (1972, 1988a, 1988b). ChalmersVs: auf alle trifft meine Kritik VsDennett von oben zu.
Chalmers I 229
Bewusstsein/Dennett/Chalmers: (Dennett 1993b) Bewusstsein ist, was in Gehirnprozessen hervorsticht. („Cerebral celebrity“). Solche Inhalte sind bewusst, die Ressourcen auf sich fixieren und monopolisieren. (p. 929).
Chalmers: das ist nah bei meinem Ansatz, nur dass ich von potentiellen Hervorstechen spreche, Es muss nur möglichsein, dass ein Inhalt diese Rolle spielen kann.

Den I
D. Dennett
Darwins gefährliches Erbe Hamburg 1997

Den II
D. Dennett
Spielarten des Geistes Gütersloh 1999

Ro I
R. Rorty
Der Spiegel der Natur Frankfurt 1997

Ro II
R. Rorty
Philosophie & die Zukunft Frankfurt 2000

Ro III
R. Rorty
Kontingenz, Ironie und Solidarität Frankfurt 1992

Ro IV
R. Rorty
Eine Kultur ohne Zentrum Stuttgart 1993

Ro V
R. Rorty
Solidarität oder Objektivität? Stuttgart 1998

Ro VI
R. Rorty
Wahrheit und Fortschritt Frankfurt 2000

Metz I
Th. Metzinger (Hrsg.)
Bewusstsein Paderborn 1996

Cha I
D.Chalmers
The Conscious Mind Oxford New York 1996

Cha II
D. Chalmers
Constructing the World Oxford 2014


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Ed. Martin Schulz, access date 2017-04-25