Philosophy Lexicon of Arguments

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Kant, I.
 
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Idealism Strawson V 211
Transcendental Idealism/StrawsonVsKant: non-empirical knowledge/Kant: geometric knowledge - but only when the analysis is complete. - StrawsonVs: this premise does not make more than the definition of the conditions to be explored - that means, they do not depend on the transcendental idealism. - And if the premise is not dependent on him, then the evidence is not either - and thus also not the whole non-empirical knowledge. - Pointe: it is not necessary to invoke the doctrine that what we perceive as objects, are no such objects in reality.
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Stra V 213
Def Phenomenalistic Idealism: the claim that physical things are not independent of our perceptions. - Definition Problematic Idealism: claims that the assumption of external objects is only a conclusion from internal perception. - KantVs: this presupposes what is wrong, namely that bodies exist independently of our perception - what is wrong is the transcendental idealism. (KantVsTranscendental Idealism)
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Stra V222
Transcendental Idealism/Kant: claims he is an empiricist Realism. Confidence must include an awareness of specific awareness-independent objects. - StrawsonVsKant: this is certainly a dualistic realism - this dualism questions the "our".
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Stroud I 129f
Definition Dogmatic Idealism/Kant/Stroud: the thesis that there is no world besides me - KantVs: that would be a statement about the world we want to investigate: that's absurd.
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Stroud I 130
Def Problematic Idealism: Thesis: that the independent world from us was unknowable. - KantVs: that misinterprets our actual situation in the world.
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Adorno XIII 58
Transzendentaler Idealismus/Kant/Adorno: Kant ist transzendentaler Idealist in dem Sinn, dass er glaubt, dass die Urteile, die wir als gültige Urteile über die empirische Welt fällen können, konstituiert seien durch ursprüngliche Formen unseres Bewusstseins, dass aber dann die so einmal konstituierte Welt als eine je schon konstituierte, in der wir leben, eben die Welt ist, die den Gegenstand unserer Erfahrungen bildet; von deren empirischer Realität dürfen wir deshalb überzeugt sein, weil die Organisationsformen, durch die wir sie transzendental (…) stiften, ihrerseits sich immer auf ein Material beziehen müssen, das selber aus der Erfahrung stammt.
KantVsPlaton/Adorno: darin steckt eine Kritik der (Platonischen) Ideen. In diesem Sinn ist er einer der großen Vollstrecker der gesamtnominalistischen Tradition der neueren Aufklärung.
I. Kant
I Günter Schulte Kant Einführung (Campus) Frankfurt 1994
Externe Quellen. ZEIT-Artikel 11/02 (Ludger Heidbrink über Rawls)
Volker Gerhard "Die Frucht der Freiheit" Plädoyer für die Stammzellforschung ZEIT 27.11.03
Str I
P.F. Strawson
Einzelding und logisches Subjekt Stuttgart 1972

Str IV
P.F. Strawson
Analyse und Metaphysik München 1994

Str V
P.F. Strawson
Die Grenzen des Sinns Frankfurt 1981

Strd I
B. Stroud
The Significance of philosophical scepticism Oxford 1984

A I
Th. W. Adorno/M.Horkheimer
Dialektik der Aufklärung Frankfurt 1978

A II
Theodor W. Adorno
Negative Dialektik Frankfurt/M. 2000

A III
Theodor W. Adorno
Ästhetische Theorie Frankfurt/M. 1973

A IV
Theodor W. Adorno
Minima Moralia Frankfurt/M. 2003

A IX
Theodor W. Adorno
Gesammelte Schriften in 20 Bänden: Band 8: Soziologische Schriften I Frankfurt/M. 2003

A V
Theodor W. Adorno
Philosophie der neuen Musik Frankfurt/M. 1995

A VI
Theodor W. Adorno
Gesammelte Schriften, Band 5: Zur Metakritik der Erkenntnistheorie. Drei Studien zu Hegel Frankfurt/M. 1071

A VII
Theodor W. Adorno
Noten zur Literatur (I–IV) Frankfurt/M. 2002

A VIII
Theodor W. Adorno
Gesammelte Schriften in 20 Bänden: Band 2: Kierkegaard. Konstruktion des Ästhetischen Frankfurt/M. 2003

A XI
Theodor W. Adorno
Über Walter Benjamin Frankfurt/M. 1990

A XII
Theodor W. Adorno
Philosophische Terminologie Bd. 1 Frankfurt/M. 1973

A XIII
Theodor W. Adorno
Philosophische Terminologie Bd. 2 Frankfurt/M. 1974


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Ed. Martin Schulz, access date 2017-03-24