Economics Dictionary of Arguments

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Legal hermeneutics: Legal hermeneutics is the study of the interpretation of legal texts. It is concerned with the methods and theories that can be used to determine the meaning of laws, statutes, and other legal documents. See also Hermeneutics, Law, Laws, Jurisdiction.
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Annotation: The above characterizations of concepts are neither definitions nor exhausting presentations of problems related to them. Instead, they are intended to give a short introduction to the contributions below. – Lexicon of Arguments.

 
Author Concept Summary/Quotes Sources

Hans-Georg Gadamer on Legal Hermeneutics - Dictionary of Arguments

I 314
Legal Hermeneutics/Gadamer: The close connection that originally linked philological hermeneutics with legal and theological hermeneutics was based on the recognition of the application as an integrating moment of all understanding. Both for juridical hermeneutics and for theological hermeneutics, the tension that exists between the set text - the law or proclamation - on the one hand, and on the other hand, the meaning that its application acquires at the concrete moment of interpretation, whether in judgment or in preaching, is constitutive.
A law does not want to be understood historically, but should be concretized in its validity through interpretation.
Likewise, a religious proclamation text does not want to be understood as a mere historical document, but it is to be understood in such a way that it exercises its salvific effect. That includes in both cases that the text, whether law or salvation message, if it is to be understood appropriately, i.e. according to the claim which the text makes, must be understood anew and differently in every moment, i.e. in every concrete situation.
>Situation
.
Understanding is always already application here.
>Understanding/Gadamer, >Hermeneutics/Gadamer.
I 315
Cognitive/normative: If one (...) distinguishes between cognitive, normative and reproductive interpretation, as E. Betti did in his "General Theory of Interpretation"(1) based on admirable knowledge and overview, one gets into difficulties in assigning phenomena to this classification. This applies first of all to the interpretation practiced in the sciences.
Schleiermacher: If one compiles the theological interpretation with the juridical one and assigns it according to its normative function, one must, on the other hand, remember Schleiermacher, who, conversely, connects the theological interpretation in the closest possible way to the general, i.e. for him the philological-historical interpretation. In fact, the rift between cognitive and normative function runs right through theological hermeneutics and can hardly be closed by differentiating scientific knowledge from subsequent edifying application. It is clear that the same rift runs right through the middle of legal interpretation, in so far as recognition of the meaning of a legal text and its application to a specific case are not two separate acts but a single operation.
I 332
Juristische Hermeneutik/Gadamer: Gewiss meint der Jurist stets das Gesetz selbst. Aber sein normativer Gehalt ist auf den gegebenen Fall hin zu bestimmen, auf den es angewandt werden soll. Um diesen genau zu ermitteln, bedarf es historischer Erkenntnis des ursprünglichen Sinnes, und nur um dessentwillen bezieht der juristische Ausleger den historischen Stellenwert mit ein, der dem Gesetz durch den Akt der Gesetzgebung zukommt.
Rechtsgeschichte: Ganz anders der Rechtshistoriker. Er meint anscheinend nichts weiter als den ursprünglichen Sinn des Gesetzes, wie es gemeint war und galt, als es erlassen wurde. Aber wie kann er denselben erkennen?
Gadamer I 333
Der Historiker muss die gleiche Reflexion leisten, die auch den Juristen leitet. [Jedoch]: der Historiker, der seinerseits keine juristische Aufgabe vor sich hat, sondern die geschichtliche Bedeutung dieses Gesetzes - wie
Gadamer I 334
jeden anderen Inhalt geschichtlicher Überlieferung - ermitteln will, nicht davon absehen, dass es sich hier um eine Rechtsschöpfung handelt, die juristisch verstanden werden will. Er muss nicht nur historisch, sondern auch juristisch denken können.
Juristische Hermeneutik/Gadamer: Der Historiker, der das Gesetz aus seiner historischen Ursprungssituation heraus verstehen will, kann von seiner rechtlichen Fortwirkung gar nicht absehen. Sie gibt ihm die Fragen, die er an die historische Überlieferung stellt, an die Hand. Gilt das nicht in Wahrheit von jedem Text, dass er in dem, was er sagt, verstanden werden muss? Heißt das nicht, dass es stets einer Umsetzung bedarf? Sofern der eigentliche Gegenstand des
historischen Verstehens nicht Ereignisse sind, sondern ihre „Bedeutung“ ist solches Verstehen offenbar nicht richtig beschrieben, wenn man von einem an sich seienden Gegenstand und dem Zugehen des Subjekts auf diesen spricht. In Wahrheit liegt im historischen Verstehen immer schon darin, dass die auf uns kommende Überlieferung in die Gegenwart hinein spricht und in dieser Vermittlung - mehr noch: als diese Vermittlung - verstanden werden muss. Der Fall der juristischen Hermeneutik ist also in Wahrheit kein Sonderfall, sondern er ist geeignet, der historischen Hermeneutik ihre volle Problemweite wiederzugeben und damit die alte Einheit des hermeneutischen Problems wiederherzustellen, in der sich der Jurist und der Theologe mit dem Philologen begegnet.
Cf. >Law, >History of Law, >Philosophy of Law, >Laws,
>Understanding, >Hermeneutics.

1. Cf. E. Betti »Zur Grundlegung einer allgemeinen Auslegungslehre«, and his monumental main work: Allgemeine Auslegungslehre 1967. (for this: „Hermeneutik und Historismus“
(Vol. 2 of Ges. Werke, p. 387—424) and my work „Emilio Betti und das idealistische
Erbe“ in: Quaderni Fiorentini 7 (1978), p. 5—11 , Ges. Werke vol. 4.)

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Explanation of symbols: Roman numerals indicate the source, arabic numerals indicate the page number. The corresponding books are indicated on the right hand side. ((s)…): Comment by the sender of the contribution. Translations: Dictionary of Arguments
The note [Concept/Author], [Author1]Vs[Author2] or [Author]Vs[term] resp. "problem:"/"solution:", "old:"/"new:" and "thesis:" is an addition from the Dictionary of Arguments. If a German edition is specified, the page numbers refer to this edition.

Gadamer I
Hans-Georg Gadamer
Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik 7. durchgesehene Auflage Tübingen 1960/2010

Gadamer II
H. G. Gadamer
The Relevance of the Beautiful, London 1986
German Edition:
Die Aktualität des Schönen: Kunst als Spiel, Symbol und Fest Stuttgart 1977


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